Hur man ska behandla sin järnköl?

Jäv.. Järnköl!

Hör du också till dom som nästan varje år svär över att järnkölen har rostat igenom bottenfärgen? Lugn, nu finns det bra lösningar som kommer hålla din köl i topptrim under många år.

Anledningen till att en järnköl rostar vet dom flesta. Rost bildas när järn kommer i kontakt med fuktig luft eller vatten. Järnet börjar då oxidera och med hjälp av kapillärkraft dras mer fukt in till järnet. Samtidigt transporteras elektroner i metallen och joner i vattnet för att utjämna den spänningsskillnad som uppstår när elektroner avges på en plats och tas upp på en annan. Man skulle kunna lösa det med en offeranod, men det är vi ofta inte beredda att göra på en köl.

Anledningen till att din köl har långa rost sprickor eller fläckar som spruckit upp är att rost har större volym än järn, vilket gör att det blir sprängverkan när rost bildas i håligheter i konstruktionen. Vanligast ser vi det vid kölinfästningen. (Se bild)

Du har säkert som alla andra skrapat och slipat ren hela kölen minutiöst. Har du läst på dom vanligaste rekommendationerna så har du fort lagt det första lagret epoxiprimer för att minska tiden järnet oxiderar. För oxideringsprocessen startar direkt när järnet får syre. Så processen har redan startat och kapillarkrafterna är starka och börjar dra åt sig fukt direkt.

Cirka 2010 kom det en produkt från Owatrol som är det enda jag sett på marknaden som stoppar oxidationsprocessen. Owatrol C.I.P (Corrosive Inhibiting Primer). Jag är ingen kemist men jag tror det är kalcium och Sulfonsyra som är dom viktiga beståndsdelarna i C.I.P för att stoppa rostangrepp. Det unika med den här produkten är att du också kan lägga två komponents färger och epoxiprimers ovan på den. Normal brukar man aldrig kunna lägga två-komponent ovanpå nymålad en-komponent, för lösningsmedlen i två komponentfärger är ofta väldigt starka.  Jag har testat den här produkten i olika sammanhang och jag har hittills inte sett rost komma tillbaka på behandlade ytor. En halvliter C.I.P kostar strax runt 350:- och finns i välsorterade båttillbehörsaffärer.

Hur behandlar man kölen?

Min process ser ut så här.

Slipa av all gammal färg, primer och spackel. Hur du gör det beror kanske mest på vad du har för verktyg. Jag gillar en grovrengörare och någon form av axialborste. Lägg en presenning under för att samla upp det miljöfarliga avfallet och bra andningsskydd under slipningen.

När du är nöjd med slipningen applicerar du ett lager Owatrol C.I.P, väntar ett dygn och lägger på ytterligare ett lager. Jag gillar att lägga det med en filtroller. Efter det kan du gott vänta några dagar så det hinner torka ordentligt innan du lägger ett första lager med Epoxiprimer. Vilket märke på primer kräver nog en egen artikel, men kort så finns det effektiva epoxiprimers som bara kräver 3 lager för att bli diffusionstäta, och mindre effektiva som kan kräva upp till 6 lager innan det är diffusionstätt. Läs tillverkarens rekommendationer och räkna på förbrukningen innan du utgår från att billigast prislapp blir billigast i slutändan. Man ska alltid följa tillverkarens rekommendationer när det gäller förtunning, torktider mellan lager och liknande. Innan du bestämmer vilken epoxiprimer du ska använda bör du också ha bestämt vilken typ av bottenfärg du ska använda. Vissa epoxiprimers härdar ut och får en fet yta som bottenfärgen inte fäster på så här är det jätteviktigt att läsa vad tillverkaren säger om övermålningstider på Epoxiprimern, Det kan också vara en speciell övermålningstid mellan primer och bottenfärg och vissa system vill ha en-komponents primer mellan epoxin och bottenfärgen. Som sagt följ tillverkarens rekommendationer! Nu bör du få en fin köl som är fri från rostangrepp när du tar upp båten i höst.

När första lagret av epoxiprimer har torkat så det är övermålningsbart kan vi nu lägga någon typ av epoxispackel om du har skador du behöver spackla upp, eller om du vill optimera kölformen. Man lägger alltid ett lager epoxiprimer först innan man spacklar för epoxiprimern tränger ner i porerna i järnet bättre och skapar en bättre vidhäftning för spacklet. Jag är ingen expert på epoxispackel, men har lärt mig från en vän som jobbade på Marström att Lefant skall ha ett bra epoxispackel som är lätt slipat. En del spackel blir väldigt hårda och svår bearbetade. OBS! Slipar du igenom ner på järnkölen så får du börja om med C.I.P behandlingen! Uppe vid kölinfästningen så rör det sig lite. Så ett vanligt epoxispackel spricker gärna där uppe så vi behöver något mer flexibelt. Det här har ingen påverkan på om kölen kommer rosta eller inte. Så det är en smaksak vad du väljer. Men jag gillar West systems epoxi som heter G/flex, den finns i en färdig förtjockad variant som du bara behöver blanda och spackla upp en hålkärlsfog mellan kölen och skrovet. När du är nöjd med din spackling och slipning lägger du på så många lager tillverkaren av din valda epoxiprimer rekommenderar för att få diffusionstätt minus det lagret du la innan du började spackla. Om du bottenmålar din båt eller inte beror på både regelverk där du har din hemma hamn och hur miljövänlig du vill vara. Nu kommer du ha en järnköl som kommer vara fri från rostangrepp i många år!

Fakta om författaren:

Magnus Bjellqvist har arbetat 6 år som butikschef på Benn´s, och som säljare och produktchef på Watski med ansvar för ca 6000 produkter. Han har ingen ekonomisk koppling till några av produkterna som nämns i artikeln.

Lämna en kommentar

Notera att kommentarer behöver godkännas innan de publiceras.