Kan du navigera på öppet hav utan GPS?
Nu under sommaren har många båtägare störningar i GPS-signalen i Östersjön. Positionen kan hoppa, signalen försvinna eller visa helt fel plats. Det här gör det extra viktigt att kunna grunderna i manuell navigation med sjökort och kompass. Här får du lite tips och en refresh i hur man kan pejla om man ska ge sig ut på Östersjön i sommar.
Har du koll på din kompass?
Det är lätt att förlita sig på plottern, men vet du hur bra din kompass faktiskt fungerar?
- Har du koll på missvisningen i ditt område?
- Vet du vilken deviation din kompass har – och när du senast kontrollerade den?
- Har du ett navigationssystem med digitalkompass i båten? Då kan du ofta kalibrera den själv.
👉 Ta fram manualen till din autopilot eller instrumentdisplay – kalibreringen är ofta bara ett knapptryck bort.
Med en rätt kalibrerad kompass och ett sjökort kommer du långt – även när GPS-signalen sviker. Här visar vi två klassiska metoder för att hitta din position när du bara har ett tydligt föremål i land, till exempel en fyr.
Metod 1: Två bäringar + utseglad distans
Om du bara har ett landmärke att pejla, exempelvis en fyr, kan du ändå bestämma din position – genom att pejla detta objekt två gånger med en stabil kurs emellan. Du använder loggens tripmätare för att mäta distansen mellan pejlingarna.
Så gör du:
- Första pejlingen – så fort du ser fyren, tar du en pejling med pejlkompass eller pejlskiva.
- Nollställ tripmätaren – direkt efter första pejlingen.
- Segla med stabil kurs – håll samma kurs under hela perioden.
- Andra pejlingen – när du flyttat dig en bit, ta en ny pejling.
- Läs av loggen – anteckna hur långt du seglat mellan de två pejlingarna.
Du har nu:
- Två bäringar (pejlingar)
- En seglad kurs
- En distans mellan pejlingarna
Rita i sjökortet
- Rita in den rättvisande kursen någonstans utanför fyren.
- Rita in den första bäringen från fyren.
- Rita in den andra bäringen från fyren.
- Från första bäringslinjen, mät ut distansen (från loggen) längs den rättvisande kursen.
- Rita en ny linje där den möter den andra bäringen – där har du din position.
Metod 2: Dubbla vinkel – triangeln som räknar åt dig
Det här är en smart specialvariant av tvåpejlingsmetoden. Du väljer två pejlingar med kända vinklar mot din kurs, och loggen gör jobbet åt dig.
Så fungerar det:
- Första pejlingen tas när objektet (ex. fyren) har en viss vinkel från din kurs, t.ex. 30° styrbord.
- Segla med samma kurs.
- Andra pejlingen tas när vinkeln är dubbelt så stor – t.ex. 60° styrbord.
- Läs av loggen – distansen mellan de två pejlingarna är då lika med avståndet till objektet!
Du har skapat en liksidig triangel, där två av sidorna är lika långa och vinkeln mellan dem är 60°. Det gör att du enkelt kan räkna ut avståndet till objektet.
Viktigt att tänka på:
- Bäringen som ritas i sjökortet (andra pejlingen) måste alltid rättas till rättvisande bäring.
- Metoden kräver noggrann pejl och stabil kurs för att ge bra noggrannhet.
Sammanfattning
När GPS:en krånglar, vilket tyvärr händer en del nu så är det skönt att kunna navigera självständigt. Två enkla pejlingar och en logg är allt som behövs. Att kunna lita på sitt sjökort, sin kompass och sina egna kunskaper ger både trygghet och frihet på sjön. Vill du bli ännu bättre på sjön. Anmäl dig till förarintyg båt eller Kustskepparintyget, som är den kurs som tar upp just dom här teknikerna. Du hittar dom kurserna här. https://sjolotsen.se/products/forarintyg-bat-online
https://sjolotsen.se/products/kustskepparintyg-online
Funderar du på vad som händer med GPS signalen när den störs ut. Här kan du lära dig hur GPS systemet fungerar