Varför ska jag med en liten båt ha VHF?
För min egen del är det en av mina primära säkerhetsprodukter. Jag kliver aldrig på en båt utan min flytväst, min PLB och min VHF.
Om vi börjar med det vardagliga, så är en VHF fantastiskt bra att när man går genom trånga korta kanaler där man inte kan se igenom. I Stockholm är ett exempel Baggensstäket. Alla skepp och större segelbåtar som går igenom där ropar på nöd och anropskanal 16 att man kommer igenom och i vilken riktning. Det innebär att jag kan vänta utanför och slipper möta ett stort skepp som inte kan backa tillbaka utan jag skulle tvingas vända/backa tillbaka.
Om man råkar få problem med motorn och man inte ser någon båt i närheten är det svårt att ringa båten du ser en sjömil bort. Men med VHF:en kan du ropa och få hjälp mycket snabbare eftersom dom flesta större båtar har en VHF och lyssnar på den.
Om du vill prata med båten du möte eller passerar så har du troligtvis inte mobilnummret till den båten. Men det finns en stor chans att han lyssnar på sin VHF. Har man en VHF så lyssnar men alltid på kanal 16.
Om något mer allvarligt händer och du snabbt vill få hjälp och ringer 112 så kommer dom koppla dig till sjö & flygräddningen (Sweden Rescue). Det kommer ta dig en stund att först prata med en sos operatör innan du blir kopplad till en duktig operatör på Sweden Rescue. Om du däremot ropar mayday på din VHF kommer alla i närområdet höra dig och även en operatör på Sweden Rescue, så du kommer få hjälp mycket snabbare.
En egen anekdot när jag själv använda kanal 16 var för några år sen när jag var ute med tillsammans med två andra segelbåtar. Vi hade legat vid Siaröfortet och gick ut allihop i farleden för att köra en enkel tävling upp till Furusund. Helt ropar den ena båten på Kanal 72 att dom har tappat styrförmågan! Dom är duktiga seglare från Australien så dom beslutar snabbt att droppa ankaret för att säkra sig själva. Mindre än en minut senare tornar 212 Meter långa Baltic Princess upp sig längre ner i farleden. Jag ropar direkt upp Baltic Princess och berättar om båten situation att den är ankrad i Farleden och inte kan styra. Baltic Princess bekräftade direkt att dom uppfattat båten och förstått situationen så dom drar ner farten något och manövrer förbi segelbåten efter några minuter med kanske 10 meters marginal. Hade vi inte ropat hade dom haft svårt att förstå vad som hänt och kanske bara uppmärksamhets tutat och förväntat sig att segelbåten skulle flytta på sig.
VHF:en är också supertrevlig att använda om man är flera båtar som åker tillsammans. Då kan man enkelt och effektiv kommunicera med alla så att alla i respektive besättning hör vad som händer. Trevligt och enkelt.
Så nu vet du varför VHF är det naturliga kommunikationsmedlet på sjön.
För att använda din VHF behöver du ha en radiolicens från Post & telestyrelsen som kostar 226:-. Sen måste någon på båten ha VHF/SRC certifikat. Du kan läsa mer om den kursen och gå den online hos oss här.
Vill du hitta en bra VHF radio så är Icom markandsledande och har ett stort och fint sortiment. Läs mer om Icom på Nortcoms hemsida som tar in Icom i Sverige.